Chceli by ste posunúť váš biznis vpred v online prostredí alebo máte nápad na užitočnú aplikáciu? Nevyhnete sa tak tvorbe digitálneho produktu. Digitálny produkt je veľmi široký pojem, ktorý v sebe zahŕňa napríklad webovú stránku, aplikáciu, systém na mieru, klientskú zónu, softvér, ebook, grafiku či banner na sociálne siete. Ako vyplýva z názvu, ide o digitálnu, čiže nefyzickú podobu výsledného produktu. 

V dnešnom blogu sa chceme zamerať najmä na väčšie projekty ako napríklad firemný systém na mieru, webovú aplikáciu alebo stránku. Ako takáto tvorba digitálneho produktu prebieha? Načo sa zamerať a čo nezabudnúť? Dúfame, že vám pomôže náš článok.

Brief a úvodné konzultácie

Každý projekt musí začať jasným zadaním s tými najpodstatnejšími informáciami. Forma zadania alebo po anglicky brief-u [čítaj bríf-u], vyzerá v každej agentúre inak, avšak obsah býva veľmi podobný. Základom je vedieť opísať váš projekt a jeho špecifiká zástupcovi agentúry. Pred oslovením dodávateľa so žiadosťou o cenovú ponuku si preto určite premyslite odpovede na minimálne tieto otázky: 

  • prečo potrebujete digitálny produkt? (Chcete prezentovať vaše služby online? Potrebujete predávať produkty cez internet? Viete zdigitalizovať interné procesy firmy do webovej alebo mobilnej aplikácie?
  • aký je cieľ produktu? (Chcete zákazníkom ukázať vaše portfólio a smerovať ich na kontaktný formulár? Potrebujete eshop s platobnou bránou a desiatkami, stovkami, tisíckami produktov? Chcete ho doplniť blogom alebo newslettrom? Je cieľom interného systému zbierať informácie, možnosť zadávať úlohy alebo vidieť detailný stav projektu?)
  • poznáte konkurenciu alebo alternatívu vášho digitálneho produktu? (Má váš konkurent webovú stránku? Čo je na nej podľa vás dobré resp. čo by ste na nej vylepšili? Používate externý systém vo vašej firme ale viete si predstaviť funkcionality, ktoré by vám pomohli?) 
  • aký máte rozpočet a deadline? (budujete aplikáciu ktorú priebežne dopĺňate o funkcionality? Potrebujete low cost riešenie alebo sa chcete prezentovať dokonale vyladenou stránkou vyrobenou na mieru?) 

Brief by mal samozrejme obsahovať aj doplňujúce otázky, v závislosti od typu produktu o ktorý máte záujem. Rozsiahlejší systém pre firmu si vyžaduje oveľa viac funkcionalít ako napríklad jednoduchšia web stránka. Vypĺňanie dokumentu sa dá nahradiť aj úvodným telefonátom, ale na základe našich skúseností môžeme povedať, že minimálne uvažovanie nad otázkami zo zadania vedie k oveľa jasnejšiemu výstupu a šetreniu vášho času aj času agentúry.   

Po zaslaní odpovedí (resp. telefonáte) by mal v horizonte niekoľkých dní nasledovať dlhší spoločný telefonát alebo stretnutie s vybranými špecialistami z agentúry. Cieľom by malo byť detailnejšie prejsť vaše zadanie a pripraviť sériu otázok viažúcich sa na váš digitálny produkt

Návrh riešenia

O tom, či bude Váš produkt plniť svoju funkciu a bude úspešný sa rozhoduje práve v tomto kroku. Všetky získané informácie z briefu sa musia vedieť správne interpretovať, roztriediť a overiť. Kvalitné digitálne štúdio by malo získať prehľad o segmente kde pôsobíte, porovnať Vaše požiadavky na produkt s existujúcimi alternatívami na trhu a dôkladne zanalyzovať konkurenciu. 

Pri už existujúcich a fungujúcich projektoch budete vedieť prispieť do takejto diskusie na základe vašich skúseností aj bez prípravy. Pri začínajúcich projektoch alebo startupoch vám určite odporúčame si dať vypracovať marketingovú stratégiu. Marketingová stratégia pomáha prepojiť teoretické predstavy o produkte s reálnymi požiadavkami zákazníkov a jej cieľom by malo byť úplne presne pochopiť pre akých zákazníkov je produkt určený, aké problémy im rieši a na aké detaily nezabudnúť pri tvorbe finálneho produktu. Pri tvorení stratégie v našom štúdiu zapájame do procesu aj dizajnérov a programátorov, aby sme mali komplexný obraz o produktoch a užívateľoch a vedeli poskytnúť jedinečný digitálny produkt na mieru pre vás klientov po všetkých stránkach. 

Výstupom vyššie spomenutých aktivít je prezentácia s dokumentom a cenovou ponukou. Štruktúra výstupov je pri všetkých projektoch takmer rovnaká. Nájdete v nej: 

  • štruktúru celého projektu 
  • návrh na použitú technológiu/e
  • základnú architektúru webu, aplikácie, systému
  • harmonogram prác
  • popis funkcionalít
  • release plán a návrhy na ďalšie kroky 

Príprava wireframov a IA

Kvalitné riešenia z dokumentov, náčrtov a prezentácií dostávajú svoju podobu vo fáze tvorby wireframov. Wireframy pomáhajú pri tvorbe dizajnu, riešia rozmiestnenie dohodnutých prvkov, rozprácovávajú navrhnutú architektúru a sú prípravnou fázou pred tvorením dizajnu. Čoraz viac sa v našom prostredí začína dbať aj na skratky UX a UI. Práve spomenuté wireframy patria do veľmi dôležitej oblasti zvanej user experience (UX), ktorej cieľom je vytvoriť a navrhnúť ľahko použiteľný produkt pre užívateľa. Akýkoľvek zbytočný prvok alebo nevhodné spracovanie informácii vedie k vyrušeniu zákazníka a môže sa skončiť predčasným odchodom z aplikácie alebo webu bez vykonanej akcie. Po vytvorení a schválení vizuálnych prototypov nastáva preklápanie do finálneho grafického zobrazenia

Dizajn produktu

Dizajn systému alebo aplikácie spadá do kategórie procesov označenej UI (user interface) čiže užívateľské rozhranie. Podobne ako pri návrhu riešení, aj tu sa projekt líši podľa toho či ide o fungujúcu spoločnosť s definovanou značkou, logom, dizajn manuálom alebo je celú grafickú reprezentáciu potrebné vytvoriť. Ak predstavujete prvú verziu, vieme nový digitálny produkt prispôsobiť existujúcemu vizuálnemu stavu. Často sa nám však stáva, že pri väčších zmenách alebo projektoch chcú sami klienti podvedome oživiť ich značku a presúvame sa tak do štádia rebrandingu. Je to proces obnovy značky napríklad s úpravou názvu spoločnosti, úpravou loga, novým definovaním farieb, použitých písiem a podobne. Pri novo vznikajúcich projektoch musíte tento proces absolvovať od úplného začiatku.

Ako digitálne a dizajnové štúdio s tým máme bohaté skúseností, a preto vám odporúčame vyhradiť si niekoľko týždňov až mesiacov na celý proces. Kvalitne spracovaný a navrhnutý brand čiže značka vie byť obrovským benefitom z dlhodobého hľadiska a dokáže vám ušetriť mnoho starostí v budúcnosti. Aj pri tvorbe loga, farebnej škály, výberu písiem je dôležité myslieť na ciele a stratégiu vášho digitálneho produktu. Všetky tieto samostatné časti by mali vytvoriť jedinečný, zapamätateľný a dobre fungujúci celok pre vašu cieľovú skupinu. Preto je grafický dizajn tak dôležitou súčasťou vašej online aj offline prezentácie.

Programovanie a testovanie

Schválené grafické návrhy je v ďalšej fáze potrebné naprogramovať do fungujúceho a spoľahlivého produktu. Je to proces spájania dizajnu a technológií definovaných v návrhoch riešenia. Od úplne základných úloh ako je vyriešenie domény, hostingu až po vytvorenie a prepojenie databáz, prístupov a bezpečnosti. Aj keď je vnútro systému, aplikácie alebo webstránky neviditeľné, spôsob jeho tvorby je veľmi dôležitý. Prehľadnosť a poriadok v kóde je základom pre neskoršie aktualizácie, vylepšenia a úpravy.

V našom štúdiu sa snažíme programátorské práce schvaľovať a prechádzať s klientmi na pravidelnej báze. Často sa nám stáva, že už v procese tvorby prvej verzie postupne nachádzame nové a nové funkcie a rozšírenia. Dôležité je však nezabudnúť na pôvodný plán a veľmi dôsledne otestovať už fungujúcu časť produktu ešte pred jeho zverejnením. Ak nie je základná verzia plne funkčná na viacerých zariadeniach a prehliadačoch, míňa sa jej úžitok a zákazníka odrádza od ďalšieho používania. 

Digitálny produkt rozvíjame ďalej

Podobne ako hovorí nadpis, prebiehajú aj naše projekty po odovzdaní. Vždy sa snažíme o pravidelnú komunikáciu a radi prinášame nové postrehy alebo návrhy. Aj keď to na prvý pohľad nevyzerá, jednou z najdôležitejších vecí pri rozsiahlejších digitálnych produktoch a projektoch je tiež výber dodávateľa. Vývoj aplikácie, softvéru či systému znamená desiatky až stovky hodín strávených pri komunikácii s agentúrou alebo štúdiom. Vyberajte si preto pre svoj projekt partnera, s ktorým vás komunikácia a riešenie náročných ale dôležitých otázok bude baviť

Veríme, že sme Vám našimi postrehmi a skúsenosťami pomohli pochopiť a ozrejmiť si proces výroby digitálneho produktu na mieru a prajeme vám veľa úspechov pri aplikovaní týchto informácií do praxe. Ak hľadáte partnera pre Váš projekt určite nám napíšte prostredníctvom kontaktného formulára alebo si dohodnime telefonát.

Ďalšie články, ktoré by vás mohli zaujímať

Nextio-Ako-vymyslieť-názov_firmy_6_tipov_od_nášho_zakladateľa
6 min

Ako vymyslieť názov firmy? 6 tipov od nášho zakladateľa

Ako kreatívec, dizajnér a ideamaker som sa stretol s mnohými podnikateľmi a marketérmi, ktorí sa snažili vymyslieť názov firmy

Čítaj viac
Vývoj digitálnych produktov
7 min

Ako prebieha vývoj digitálnych produktov?

Chceli by ste posunúť váš biznis vpred v online prostredí alebo máte nápad na užitočnú

Čítaj viac
Čo je branding
6 min

Čo je branding a ako k nemu pristupovať?

Počuli ste už slovo branding ale neviete čo znamená? Alebo ho naopak poznáte a chcete sa nauč...

Čítaj viac
Prečo sa nebáť wordpressu
4 min

Prečo sa nebáť WordPressu? Výhody a silné stránky

Počuli ste už slovo WordPress? V dnešnom článku sa pozrieme na to čo to WordPress je, aké sú jeho výhody a s...

Čítaj viac
Newsletter

Newsletter

Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte užitočné a zaujímavé informácie z digitálneho sveta.

    Ďalej
    Blog
    Zobraziť viac