Počuli ste už slovo branding ale neviete čo znamená? Alebo ho naopak poznáte a chcete sa naučiť ako k nemu pristupovať? Pre vás všetkých je určený blog nášho štúdia o brandingu

Čo je branding? 

Branding vychádza zo slova brand čo v preklade z anglického jazyka znamená značka. Branding ako činnosť môžeme vo všeobecnosti označiť ako súhrn aktivít firmy s cieľom vytvoriť jednotnú, zapamäteľnú a jedinečnú prezentáciu, ktorá vo výsledku zvýši rozpoznateľnosť a zapamätateľnosť práve vašej značky v hlavách vašich existujúcich alebo potencionálnych zákazníkov. Pomerne zložitá a široká definícia sa však dá rozmeniť na menšie časti. 

Čo tvorí branding

  • Vlastnosti značky

    Na začiatku každej značky alebo firmy premýšajte o jej produkte alebo službách, smerovaní, komunikácii a prezentácií. Chcete byť líder v inováciách vo vašom segmetne? Dbáte na veľmi rýchlu komunikáciu a zákaznícky servis? Ponúkate najlepší pomer cena/výkon alebo naopak ponúkate tie najluxusnejšie výrobky/služby?

  • Hodnoty 

    Tak ako v osobnom živote aj v tom pracovnom sa značky čoraz viac venujú komunikácii hodnôt, ktoré vyznávajú. Pomáha to dotvárať celkovú koncepciu produktov alebo služieb a čoraz viac sa práve na firemné hodnoty upiera zrak aj potenciálnych zamestnancov, ktorí si vyberajú pracovisko nielen kvôli náplni práce ale aj hodnotám a firemnej kultúre.

  • Príbeh značky 

    Z marketingového hľadiska nie je nič lepšie ako silný a pútavý príbeh. Náš mozog spracováva nielen fakty a dáta ale vníma aj ostatné informácie, ktoré vplývajú na naše emócie. Pri rozhodovaní prevyšujú emocionálne faktory tie racionálne a vaši zákazníci tak u vás môžu nakúpiť aj keď je konkurenčný výrobok lacnejší. 

  • Názov značky

    S názvom značky sa budete stretávať na dennej báze. Pristupujte preto k tvorbe s rozvahou a snažte sa vytvoriť jednoduché ale originálne meno. Tejto téme sa venujeme podrobnejšie v našom blogu od zakľadateľa s názvom ako vymyslieť názov firmy. 

  • Tone of voice

    Tone of voice v preklade tón hlasu je spôsob akým komunikujete vaše produkty, posolstvo alebo komunikujete s vašimi zákazníkmi. Ste v prostredí kde si komunikácia vyžaduje vážnosť, hravosť, humor, profesionalitu, úctu? Správne nastavenie tónu komunikácie môže byť odlíšujúcim sa prvkom, vďaka ktorému si pri rozhodovaní vyberú zákazníci práve vás. 

  • Pozicioning 

    Ako sa odlíšiť od vašej konkurencie a vytvoriť si jasné miesto na trhu? Práve nato slúži pozicioning. Ide o komplexnú analýzu celého trhu, konkurencie, ich spôsobu komunikácie a vášho nastavenia brandu. Ste lacná voľba? Najvyššia kvalita? Značka s konkrétnou pridanou hodnotou? Radi by sme vám ešte poradili, že čím je trh viac konkurenčnejší, tým dôležitejšie je, akým spôsobom si vytvoríte jedinečné a presne definované miesto. 

  • Farby a typografia

    Použitá farebná škála a typ písma by sa mal opäť odvíjať od primárneho zamerania ponúkanej služby alebo produktu. Aj keď sa trendy menia vo veľmi rýchlych intervaloch, základné grafické princípy ako kontrast, proporcia čitateľnosť sú základným stavebným prvkom. Pri nových aj existujúcich brandoch odporúčame všetky tieto informácie zahrnúť do dizajn manuálu. 

  • Logo 

    Z našich skúseností vyplýva, že logo je najviac nadhodnocovanou súčasťou brandingu. Aj keď je logo viditeľné pri takmer každom styku so značkou, nedokáže nahradiť ostatné prvky brandingu. Malo by ísť o akúsi čerešničku na torte a doplniť ostatné fungujúce pvrky nastavenia značky. 

  • Tvár alebo maskot 

    Z praxe poznáme mnoho prípadov, kedy je tvár alebo maskot vynikajúcou a nosnou súčasťou brandingu avšak poznáme aj také, kde sa takéto spojenie nepodarilo. Dôležité je, ako dokážete spojiť príbeh vašej značky alebo zakladateľa s maskotom. Ak takéto spojenie dáva zmysel, grafická podoba alebo tvorba je tou jednoduchšou časťou. 

  • Dizajn produktov a obalov

    Premýšľate aj nad tým ako vyzerajú produkty, ktoré posielate svojim zákazníkom? Ako z grafického pohľadu vyzerá vaša mailová komunikácia alebo zasielané dokumenty vašim obchodným partnerom? Aj tieto drobné detaily sú súčasťou brandingu a v ideálnom prípade by mali zakomponované vo vašom dizajn manuále.

  • Slogan alebo claim

    Silný slogan alebo claim nám niekedy stačí nato, aby sme vedeli o, ktorú značku ide. Jedným z najnovších trendov aj vďaka rozmachu sociálnych sietí je zvukový branding, kde si viete ako firma zadefinovať krátku zvukovú stopu a používať ju vždy keď sa vaše logo zobrazí na konci alebo počas videí. Slogan vám vie narozprávať aj zaujímavý hlas, ktorý sa hodí k vami ponúkaným službám alebo poroduktom. 

Ako so značkou pracovať?

Ak by ste si z tohto blogu mali vziať len jednu radu ako pristupovať k brandingu, je to určite odporúčanie pristupovať k budovaniu značku s ohľadom na konzistentnosť. Budovanie značky znamená beh na dlhú trať. Snažte sa preto udržať a zachovať hlavné hodnoty vášho brandingu bez veľkej zmeny. Na začiatku bude pre vás náročné vedieť zostaviť ideálny mix s ohľadom na konkurenciu a vývoj segmentu na ktorom chcete pôsobiť, preto odporúčame zakladateľom a majiteľom firiem brať ohľad aj na vnútorný pocit a víziu ako chcú značku rozvíjať. Pri brandingu neexistujú presne definované pravidlá a často sa stretneme s prípadmi, kde odvaha a nekonvenčný prístup viedli k dlhodobému úspechu a rastu značky. 

Ďalšími dôležitými ingredienciami sú jednoduchosť a zapamätateľnosť. Určite poznáte ustálené slovné spojenie “menej je niekedy viac”. Táto myšlienka vie platiť a platí aj pri brandingu. Čím náročnejšie definujete základné prvky, tým náročnejšie je ich udržať v harmónii. V takom prípade si ich nedokážete správne spojiť a práca s nimi bude náročná aj pre agentúru alebo váš interný tím. 

Pri brandingu určite nezabúdajte aj na príbehovosť vašej značky a výstižnosť v súvislosti so segmentom kde pôsobíte. Zapojenie emocionálnych stôp vo vašom brandingu vedie aj k lepšej zapamätateľnosti a vytvoreniu silnejšieho vzťahu s vašim zákazníkom. Tieto body taktiež úzko súvisia s vašími marketingovými aktivitami a vedia slúžiť ako skvelý základ pre marketingovú agentúru alebo vaše marketingové oddelenie. 

Upozornenie na záver

Posledným no určite nie menej dôležitým prvkom je ochrana vašej značky. Mnoho firiem na túto oblasť zabúda a najmä pri expanzii alebo prudkom raste sa neskôr dostávajú do zbytočných sporov a problémov. Je úplne ideálne ak pri úvodných nastaveniach a tvorbe názvov či loga myslíte aj na ochrannú známku a jej definovanie. 

Ak ste pred prečítaním tohto článku nevedeli presne pomenovať a zadefinovať branding, veríme, že sme vám aspoň čiastočne pomohli. Ak uvažujete nad akoukoľvek brandingovou aktivitou a neviete si s ňou poradiť alebo ste na začiatku a radi by ste váš brand zverili do rúk odborníkov, napíšte nám alebo nás kontaktujte. 

Ďalšie články, ktoré by vás mohli zaujímať

Výhody-outsourcingu-IT-špecialistov-a-dizajnérov
4 min

Výhody outsourcingu IT špecialistov a dizajnérov

Čo je to outsourcing? Outsourcing môžeme definovať ako strategický proces, pri ktorom spoločnosti delegujú určité obchodné funkcie alebo služby na externých ...

Čítaj viac
Nextio-Ako-vymyslieť-názov_firmy_6_tipov_od_nášho_zakladateľa
6 min

Ako vymyslieť názov firmy? 6 tipov od nášho zakladateľa

Ako kreatívec, dizajnér a ideamaker som sa stretol s mnohými podnikateľmi a marketérmi, ktorí sa snažili vymyslieť názov firmy

Čítaj viac
Vývoj digitálnych produktov
7 min

Ako prebieha vývoj digitálnych produktov?

Chceli by ste posunúť váš biznis vpred v online prostredí alebo máte nápad na užitočnú

Čítaj viac
Čo je branding
6 min

Čo je branding a ako k nemu pristupovať?

Počuli ste už slovo branding ale neviete čo znamená? Alebo ho naopak poznáte a chcete sa nauč...

Čítaj viac
Prečo sa nebáť wordpressu
4 min

Prečo sa nebáť WordPressu? Výhody a silné stránky

Počuli ste už slovo WordPress? V dnešnom článku sa pozrieme na to čo to WordPress je, aké sú jeho výhody a s...

Čítaj viac
Newsletter

Newsletter

Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte užitočné a zaujímavé informácie z digitálneho sveta.

    Ďalej
    Blog
    Zobraziť viac