Ako kreatívec, dizajnér a ideamaker som sa stretol s mnohými podnikateľmi a marketérmi, ktorí sa snažili vymyslieť názov firmy alebo značky. Po množstve stráveného času a úsilia zistili, že to nie je také jednoduché, ako sa môže na prvý pohľad zdať. Poďme sa spoločne pozrieť na to, ako pomocou niekoľkých tipov viete zvýšiť šancu na vytvorenie dobrého názvu pre váš biznis alebo lepšie pochopiť proces tvorby názvu v digitálnej agentúre

Aký je váš zámer?

Vzniku akejkoľvek značky predchádza zámer podnikania a definovanie produktu, produktov alebo služieb. Keď si zadefinujete podobu produktu alebo služby, automaticky sa stávate súčasťou určitého trhu. Toto uvedomenie vám pomôže lepšie pochopiť potreby zákazníkov, ktorí vyhľadávajú produkty alebo služby v tomto segmente a tiež poskytne inšpiráciu, ako pristupujú k tvorbe názvu vaši konkurenti.

Stratégia a analýza trhu

Ste novovznikajúca firma alebo zabehnutý hráč? V oboch prípadoch platí, že pred samotnou tvorbou názvu je najlepšie pripraviť sa a zamyslieť nad stratégiou. Akým spôsobom chcete komunikovať? Kto je váš zákazník a kto je vaša konkurencia? Ako vaša konkurencia komunikuje? Zamerajte sa však aj na to, kde všade bude vaša značka pôsobiť, či už je to lokálny trh alebo máte ambície postupne expandovať aj na zahraničné trhy. V našej agentúre nám pomáha pri zisťovaní týchto informácií vopred pripravený brief, kde si prejdeme všetko do podrobna a vieme ďalej pokračovať v procese tvorby názvu značky.

Brainstorming

V kreatívnom procese tvorby názvu pre firmu je tiež nevyhnutnou súčasťou brainstorming. Brainstorming je technika, ktorá spočíva v generovaní množstva nápadov bez toho, aby sme ich v tom danom momente hodnotili a bez ohľadu na to, či ich neskôr použijete alebo nie. Ak brainstorming spojíte s univerzálnymi kreatívnymi princípmi môžete vymyslieť hodnotný a relevantný názov aj pre vašu firmu. 

6 tipov ako vymyslieť názov firmy

  • Tvorba novotvarov, použitie bežných slov či abstraktných názvov. Tieto techniky sú vynikajúcim spôsobom ako vytvoriť názov pre vašu firmu alebo značku, pretože umožňujú značke využiť jedinečnosť a flexibilitu. Príkladom použitia tejto techniky je napríklad Google, ktorý svoj názov odvodil z matematického termínu „googol“, ktorý znamená číslo so 100 nulami a má tak symbolizovať nekonečno. Ďalším príkladom je značka LEGO. LEGO znamená „hrajme sa“ v dánčine a dokonale zodpovedá značke, ktorá sa zameriava na tvorivosť a hru.
  • Skratky. Príkladom je značka Adidas, ktorá je skratkou mena zakladateľa Adolf Dassler. Bola použitá jeho variácia „Adi Dassler“ a vzniklo z nej slovo Adidas. Zaujímavým príklad je tiež firma Kentucky Fried Chicken, ktorú poznáte skôr pod názvom KFC. Skratka sa stala tak populárnou, že stala súčasťou názvu a nahradila pôvodný návrh.
  • Použitie mena. Aj keď ide o jednu z najľahších techník tvorby názvu, aj tu viete zapojiť vašu kreativitu. Nemusíte sa volať Walt Disney, McDonald či Henry Ford aby ste Vaše meno mohli použiť ako názov firmy. Inšpirujte sa napríklad slovenským raperom a hudobníkom Michalom Dušičkom. Ten svoje meno preložil do angličtiny a vznikol z toho brand Majk Spirit.
  • Používanie symbolov. Inšpirovať sa môžete napríklad aj firmou Apple. Vznik názvu Apple, ktorý v preklade znamená jablko, rôzne zdroje spájajú napríklad s biblickou postavou Evy a odhryznutím kúska jablka alebo jablkom, ktorým sa otrávil Alan Turing zakladateľ modernej informatiky. V skutočnosti mal Steve Jobs (zakladateľ firmy Apple) len rád jablká ale to vám nebráni aplikovať tento postup a nájsť vhodné symboly aj pre vašu značku. 🙂
  • Opisné názvy. Tento typ názvu môže byť pre niektoré firmy najlepšou voľbou, pretože jasne opisuje ich identitu a zámer. Príkladom je značka PayPal, ktorá v preklade znamená „platba kamarátovi“ a jednoznačne vyjadruje, čo firma robí. Ďalším príkladom opisného názvu firmy je spoločnosť Uber. Názov pochádza z anglického slova „uber“, ktoré znamená niečo ako „nad ostatnými“ alebo „najvyšší stupeň“. Uber sa zaoberá poskytovaním služieb prepravy a využitím tohto názvu si dali za cieľ pôsobiť ako prvotriedna spoločnosť s nadštandardnými službami.
  • Použitie mýtických postáv. Príkladom je napríklad firma Nike. Názov firmy pochádza z gréckej mytológie, kde Nike predstavuje bohyňu víťazstva. Toto pomenovanie spája značku so silou a úspechom. Príklad nájdeme aj u nás, keď grécka mytológia inšpirovala zakladateľov značky Eset.

Pri tvorbe názvu nezabudnite aj na tieto faktory vplývajúce na branding:

  • zapamätateľnosť: Najlepší názov firmy je jednoduchý a zapamätateľný, aby si ho ľahko pamätali vaši zákazníci. Spomenúť si na názov by malo byť pre vašich zákazníkov prirodzené a intuitívne.
  • výslovnosť: Názov by mal byť ľahko vysloviteľný a nemal by spôsobovať problémy pri výslovnosti. Ak je názov ťažký na vyslovenie, zákazníci si ho nemusia správne zapamätať, pochopiť a výsledkom je, že vás v online svete nemusia nájsť. 
  • dĺžka: Názov by nemal byť príliš dlhý, aby si ho zákazníci mohli ľahko zapamätať a aby bol použiteľný na všetkých platformách. Výhodou krátkeho názvu je tiež krátka url adresa.
  • unikátnosť: Názov by mal byť originálny a jedinečný. Nesnažte sa napodobňovať iné firmy a ich názvy a nebojte sa byť inovatívny. 
  • príbeh: Kvalitný názov firmy by mal odrážať vašu identitu a zároveň hovoriť niečo aj o vašej firme a jej hodnotách. Názov by mal spojitosť s príbehom a emóciou, aby vzbudzoval záujem a nadväzoval na emocionálne pocity vašich zákazníkov.

Technické faktory:

  • ochranná známka: Pri tvorbe názvu si určite zistite, či sa na vami navrhnutý názov nevzťahuje ochranná známka v krajinách, kde chcete pôsobiť. Ochrana známky chráni váš názov čo je duševné vlastníctvo, tiež vás chráni pred inými firmami a zabezpečí, že váš názov bude jedinečný a vyhnete sa nepríjemným situáciám. Najhorším prípadom je nutnosť  rebrandovať svoju značku, pretože si ste v úvode neoverili, či v danom segmente vášho podnikania už nevystupje konkurencia s podobným názvom. 
  • doména: Pri tvorbe názvu firmy nezabudnite na doménu a overiť si ich ešte pred samotným finálnym výberom názvu. Overte si domeńy s koncovkou, ktoré budú zodpovedať pre krajiny, v ktorých chcete pôsobiť. Ušetríte pri rebrandingu pri vstupe na nový trh. 
  • dostupnosť na sociálnych sieťach a platformách: Predtým, ako si vyberiete názov, skontrolujte, či názov môžete použiť na vytvorenie profilov na sociálnych sieťach. Určite si vytvorte profily na všetkých, nielen pre vás aktuálne relevantných platformách.

Na záver možno dodať, že tvorba názvu pre vašu firmu alebo značku nie je jednoduchá záležitosť, ale s kreativitou a využitím rôznych techník a prístupov sa dá dosiahnuť zaujímavý výsledok aj svojpomocne. Ak si napriek mojím tipom neviete poradiť s tvorbou názvu pre vašu firmu, napíšte mi mail a určite nájdeme spôsob ako pomôcť aj vám. 

 

Ďalšie články, ktoré by vás mohli zaujímať

Výhody-outsourcingu-IT-špecialistov-a-dizajnérov
4 min

Výhody outsourcingu IT špecialistov a dizajnérov

Čo je to outsourcing? Outsourcing môžeme definovať ako strategický proces, pri ktorom spoločnosti delegujú určité obchodné funkcie alebo služby na externých ...

Čítaj viac
Nextio-Ako-vymyslieť-názov_firmy_6_tipov_od_nášho_zakladateľa
6 min

Ako vymyslieť názov firmy? 6 tipov od nášho zakladateľa

Ako kreatívec, dizajnér a ideamaker som sa stretol s mnohými podnikateľmi a marketérmi, ktorí sa snažili vymyslieť názov firmy

Čítaj viac
Vývoj digitálnych produktov
7 min

Ako prebieha vývoj digitálnych produktov?

Chceli by ste posunúť váš biznis vpred v online prostredí alebo máte nápad na užitočnú

Čítaj viac
Čo je branding
6 min

Čo je branding a ako k nemu pristupovať?

Počuli ste už slovo branding ale neviete čo znamená? Alebo ho naopak poznáte a chcete sa nauč...

Čítaj viac
Prečo sa nebáť wordpressu
4 min

Prečo sa nebáť WordPressu? Výhody a silné stránky

Počuli ste už slovo WordPress? V dnešnom článku sa pozrieme na to čo to WordPress je, aké sú jeho výhody a s...

Čítaj viac
Newsletter

Newsletter

Prihláste sa do nášho newslettra a dostávajte užitočné a zaujímavé informácie z digitálneho sveta.

    Ďalej
    Blog
    Zobraziť viac